قلاب ماهیگیری

قلاب ماهیگیری با توجه به روش های ماهیگیری و اشکال مختلف و نوع آناتومی ماهی ساخته شده است . بعضی از قلاب ها دو یا سه شاخه هستند، به این معنا که روی یک پایه دو یا سه تا قلاب قرار گرفته است.

قلاب های ساخته شده از فلزات خیلی سنگین یا سیم های نازک تهیه نمایید و همه این ها بستگی به نوع ماهی که آن قلاب ها برایشان طراحی شده اند، بستگی دارد.

قلاب ها از فرمی از فولاد (گستره ای از آهن خالص تا فولاد ضد زنگ) ساخته می شوند. قلاب های ضد زنگ بسیار مفید هستند؛ چرا که در اثر تماس با آب از بین نمی روند و زنگ نمی زنند.

قلاب هایی که در آب های شور استفاده می شوند معمولاً از موادی ساخته می شوند که ضد زنگ باشند، در حالی که برای قلاب های آب های شیرین چنین ضرورتی وجود ندارد.
زیرا زنگ زدگی فلزات در آب های شیرین آهسته تر از آب های شور روی می دهد. برخی آلیاژهای به کار رفته در انواع قلاب ماهیگیری، تیزی قلاب را حفظ می نمایند و برخی دیگر به آن استحکام بهتری می بخشند و از خم شدن آن به هنگام صید یک ماهی بزرگ جلوگیری می کنند.

قلاب های برنزی در ماهیگیری رودخانه بسیار مناسب تر هستند. زیرا قلاب های برنزی به خاطر رنگ برنزی که دارند نسبت به قلاب های با رنگ نقره ای و نیکلی بهتر استتار می گردند.

حال اگر قلاب برنزی از نوع طعمه نگه دار باشد که فوق العاده می باشد. این قلاب ها دو عدد خار روی پایه قلاب دارند که سبب می گردد طعمه روی قلاب لیز نخورد و ثابت باقی بماند.

شما باید دقت داشته باشید که در ماهیگیری سایز متناسب با ماهی را انتخاب کنید .

سایز مناسب برای هر ماهی را بر حسب تجربه و دقت می توانید تشخیص دهید.

صید ماهی هایی مانند کپور که حفره دهانی آنان گرد است، از انواع قلاب ماهیگیری پایه کوتاه استفاده نمایید.

 صید ماهی هایی همچون سوف، اسبله که حفره دهانی بزرگ و غیر دایره ای دارند، از انواع قلاب ماهیگیری پایه بلند استفاده نمایید.

صید ماهی هایی که دهان بزرگی دارند و طعمه را گاز می گیرند، می توان با استفاده از قلاب های دو یا سه شاخه، شانس گیر کردن قلاب به دهان ماهی را افزایش داد.

اجزای قلاب ماهیگیری عبارتند از :

چشم  : چشم قلاب حلقه ایست که نخ ماهیگیری به آن گره زده می شود. چشم قلاب هم دارای انواع مختلفی همچون چشم معمولی، چشم رو به داخل، چشم رو به خارج، چشم پارویی و چشم سوزنی می باشد.

نوک  : نوک قلاب وارد دهان ماهی می شود و انواعی نظیر نوک سوزنی، نوک چاقویی و نوک مقعر دارد، که هر کدام از آنان کاربردهای خاص خود را دارند.

پیکا :  مانع از جداشدن ماهی از قلاب می شود.

کمان :  به همراه پایه قلاب نوک را به چشم متصل می سازد.

دهانه  : فاصله بین پایه قلاب تا نوک آن می باشد.

انواع قلاب ماهیگیری

 قلاب های ساده :

قلاب های ساده معمولی ترین شکل قلاب ماهیگیری هستند با پایه (ساق) ساده و صاف می باشد و در دهانه آن خمیدگی مشاهده نمی گردد.

قلاب های خودکش :

قلاب خودک نوع دیگری است که نوک آن حالت منقار دارد و پایه (ساق) آن کوتاه می باشد. چشم این قلاب ها به سمت بیرون خمیدگی دارد و برای اتصال آن به نخ ماهیگیری بهتر است از گره هایی که بر روی پایه قلاب حلقه می گردند استفاده نمود.
قلاب خودکش برای صید ماهی های دارای لب نرم و گوشتی مانند کپور مناسب هستند.

قلاب های دایره ای :

این قلاب ها به علت شکل خاصی که دارند، در صورت استفاده صحیح از آنان، به کناره های دهان ماهی گیر می کند و وارد معده ماهی نمی گردد و می تواند بسیار ساده تر، آن را از دهان ماهی خارج نمود.

قلاب های دایره ای برای استفاده از طعمه هایی مثل میگو و تکه مرکب ماهی ایده آل می باشند.

قلاب اوشاوگ نسی :

قلاب ماهیگیری اوشاوگ نسی اوایل برای صید در آب های شور استفاده می شد.

این قلاب یک کمان گرد محکم دارد و بهترین کاربرد آن به هنگام استفاده از طعمه های زنده می باشد.

قلاب با پایه آفست :

دهانه قلاب های با پایه آفست خمیده شده و به شکل L می باشد و عمدتاً برای نگهداشتن کرم های پلاستیکی روی قلاب استفاده می شود.

قلاب اختاپوس :

قلاب های اختاپوس کوتاه هستند و پایه خمیده ای دارند، ولی نه به شدت قلاب های دایره ای.
 قلاب اکتاپوس اغلب زمانی که تمایل به ماهیگیری با طعمه و استفاده از یک قلاب کم وزن و کوچک دارید مناسب است.
این قلاب ها برای قلاب گیری با زالو از راه دهانش، ایده آل است. این نوع قلاب انواع گوناگونی دارد که قلاب پشه معروفترین نوع آن می باشد.

قلاب تخم مرغی :

قلاب های تخم مرغی پایه کوتاه و دهانه بزرگی دارند.
این قلاب ها برای قرارگیری طعمه هایی مثل تخم های سالمون، ذرت و سایر طعمه های آماده طراحی شده اند.

هرزه گرد

يك وسيله فلزي است که حول يك محور مي چرخد و بدينوسيله مانع از تابيده شدن نخ و براي تعويض راحت ريسه ها استفاده ميشود.

در این ساختار نخ كه روي اسپول چرخ پيچيده شده و سر ان از حلقه هاي چوب عبور داده شده است به يك سر هرزه گرد و ريسه به سر ديگر هرزه گرد كه مانند سنجاق باز و بسته مي شود متصل مي گردد.

هرزه گرد از لحاظ سايز به انواع بزرگ متوسط و كوچك و از لحاظ مدل به انواع هرزه گرد دوراهي سه راهي هرزه گرد مركب و هرزه گرد دو قفل تقسيم مي شود .

هرزه گردها هر كدام چه از لحاظ سايز و چه از لحاظ مدل براي يك سري از ماهيهاي مشخص كارايي دارند و استفاده مي شود.