دوربین تفنگ

اگر می خواهید تازه اقدام به ورزش تیراندازی کنید باید دقت داشته باشید علاوه برخرید تفنگ متناسب با شرایط شما ، در خرید دوربین تفنگ ، نحوه تنظیم و استفاده از آن نیز باید اطلاعات داشته باشید .

در واقع اکثر تفنگ های فنرپیستون پرقدرت لگدهای بسیار زیادی تولید می‌کنند ولی نه فقط به صورت معمولی و عادی، بلکه در جهت‌های مختلف این ارتعاشات به تفنگ و دوربین وارد می‌شود.

دو نوع لگد در تفنگ پر قدرت وجود دارد؛ در ابتدا وقتی فنر جمع شده آزاد می‌شود قنداق تفنگ را به سمت عقب می‌راند و در مرحله دوم وقتی پیستون به انتهای مسیر خود می‌رسد قنداق را به سمت جلو هدایت می‌کند.

این شوک های دوگانه باعث آسیب رساندن به قطعات و دوربین تفنگ در طولانی مدت یا حتی بعد از چند شلیک می‌شود.

بنابراین دقت داشته باشید که حتما دوربین که انتخاب می کنید دارای آنتی شوک باشد زیرا داشتن این گزینه باعث می شود در هنگام لگد وارده تنظیمات دوربین ثابت بماند .

تنوع مدل دوربین معمولا بر اساس عدد مشخص می شوند مانند 6-24X50  یا3-9X40

در اینجا دوربین اول می تواند بین 6 تا 24 برابر بزرگنمایی داشته باشد درحالی که دومی بین 3 تا 9  برابر بزرگنمایی دارد.

 دومین عدد مرتبط با عدسی شیئی در آن سوی دوربین است که بیانگر قطر دایره عدسی در واحد میلیمتر است.

عموما هرچه بزرگنمایی بالاتر می رود تصویر حاصله تاریک تر است پس عدسی های بزرگتر اجازه می دهند نور بیشتری وارد دوربین شود و باعث روشن تر شدن تصویر می شوند و همچنین در شرایط نوری کمتر مفید تر هستند.

دهانه‌های دوربین معمولا در طیف ۳۲ میلیمتر الی ۵۰ میلیمتر قرار دارند که در میان تیراندازان بسیار محبوب می‌باشد.

باید توجه داشت هرچند دهانه‌ی بزرگتر شفافیت تصویر را بالا می‌برد ولی اندازه و وزن دوربین را نیز افزایش می‌دهد پس بهتر است قبل از خرید دوربین این موارد را در نظر داشته باشید.

دوربین های زوم متغیر همزمان می‌توانند چند نیاز تیرانداز را رفع کنند؛ زوم پایین و میدان دید بازتر، زوم بالا برای تیراندازی در فواصل بالاتر و شفافیت های گوناگون است .

رتیکل دوربین یکی از ملزومات هر دوربین تفنگ است که هدف‌گیری و تیراندازی را بسیار راحت‌تر می‌کند.

 رتیکل ها در انواع و اشکال مختلفی طراحی می‌شوند که هر یک دارای کاربرد خاص خود هستند.

رتیکل های دوربین در دو نوع سیمی و حک هستند که در مورد اول دو سیم به صورت به علاوه در لنز دوربین قرار دارند و در مورد دوم به علاوه و میل‌دات ها به صورت حک برروی لنز درج شده اند‌.

هر رتیکل معمولا از تعدادی میل‌دات تشکیل شده است که در دوربین ها و برندهای مختلف تعداد این میل‌دات ها و همچنین یک یا نیم میل‌دات بودن آن‌ها متفاوت است.

رتیکل های سیمی معمولا در برابر لگدهای تفنگ بادی مقاومت چندان بالایی ندارند ولی برروی تفنگ های پی سی پی کارآمد هستند.

پیشنهاد می‌شود برای تفنگ های بادی فنری و لگد بالا از دوربین های رتیکل حک استفاده شود.

رتیکل Fine Crosshair

دو خط معمولا نازک است که در وسط یکدیگر را قطع کرده اند .

مزیت آن به خصوص برای شکارچیان این است که زیاد نواحی هدف را اشغال نمی کند.

و یکی از معایب آن برای تیراندازی در محیط های کم نور این است که به راحتی ممکن است مرکز را گم کنند.

 این نوع رتیکل ها که در عین سادگی از ظرافت نیز بهره مند باشند برای تیراندازان بنچ رست بسیار مفید خواهند بود.

رتیکل Duplex Crosshair

بسیاری از مشتاقان تفنگ های بادی نشانه های دو رشته ای را ترجیح می دهند.

خطوط ضخیم چشم را بهتر به سمت مرکز هدایت می کنند .

رتیکل Mil-Dot

این رتیکل نیز همانند نشانه دورشته ای است با این تفاوت که به جای خطوط ضخیم در نواحی اطراف از تعدادی نقطه در امتداد هم و روی خطوط استفاده شده است .

که نه تنها دید را آسان تر می سازد بلکه نواحی و نقاط نشانه گیری بیشتری را در دسترس دارد تیرندازان لانگ رنج و بطور کلی out door برای محاسبه افت تیر و دریفت باد  و حتی مسافت یابی را از آن بهره بگیرند .

هر دوربینی از دو حالت مرکز کانونی برخوردار است.

 اگر مرکز کانونی در جلوی دوربین قرار داشته باشدFFP نامیده می‌شود و اگر مرکز کانونی در انتهای دوربین قرار بگیرد، SFP خوانده می‌شود.

در تیراندازی و شکار تصاویری که این دو دوربین به شما ارائه می‌دهند متفاوت هستند .

در ابتدا همه این را می‌دانیم که دوربین های تفنگ بادی دارای رتیکل هستند و در ادامه باید ذکر کرد که این رتیکل می‌تواند برروی مرکز کانونی اولی و یا دومی قرار داشته باشد.

هنگامی که رتیکل دوربین شما در فاصله کانونی دوم یا اس اف پی SFP قرار دارد، با بزرگنمایی هیچ تغییری در اندازه‌ی میل‌دات ها و خود رتیکل صورت نمی‌گیرد حال آنکه اگر رتیکل دوربین شما در فاصله کانونی اول یا اف اف پی FFP قرار گیرد، با بزرگنمایی، رتیکل و میل‌دات ها نیز بزرگتر می‌شوند و درواقع تعداد میل‌داتی که در تصویر قرار می‌گیرد کاهش می‌یابد.

به طور کلی دوربین های اس اف پی SFP برای مسابقات تیراندازی مثل فیلدتارگت و بنچ‌رست مناسب تر می‌باشند چرا که با افزایش بزرگنمایی و زوم قطر رتیکل تغییری نمی‌کند.

در طرف مقابل؛ دوربین های اف اف پی FFP به دلیل تغییر قطر رتیکل با زوم برای مبحث شکار بسیار کارآمد و مناسب هستند.

دوربین وقتی در میدان دید چشم ( قرارگیری پد گونه‌ی قنداق سلاح  ) به صورت نقطه ثابت همیشگی قرار می گیرد تا بهترین تصویر در عدسی دوربین ظاهر شود.

برای رفع این مشکل باید دوربین را عقب جلو کنید تا دقیقا در میدان دید چشم قرار بگیرد و بزرگترین تصویر ممکن را در آن مشاهده کنید.

در بعضی از مواقع شما مجبورید پایه دوربین را جابه‌جا کنید تا به دید حداکثری دست پیدا کنید.

برای کاهش خطای پارالکس چشم همیشه در یک نقطه‌ی مشخص باید قرار بگیرد تا مشکلی در میدان دید به‌وجود نیاید.

برای فوکوس کردن در دوربین عدسی‌ها در ۲جهت قابلیت چرخش دارند رینگ عدسی را بچرخانید تا جایی که توانایی دیدن کاملا شفاف و واضح رتیکل را داشته باشید .

در اکثر دوربین‌ها، برروی حلقه‌ی عدسی جلویی، تنظیم پارالکس قرار گرفته است که با چرخاندن رینگ آن می‌توانید در فواصل مختلف بهترین شفافیت تصویر را به دست آورید.

یکی از مهم‌ترین ابزار برای تنظیم دوربین استفاده از پایه دوربین مناسب است.

پایه دوربین‌ها در انواع مختلف طراحی و تولید می‌شوند.

رینگ پایه دوربین به طور معمول در بازار ایران دارای اعداد ۲۵ و ۳۰ می‌باشد که این اعداد بستگی به تیوب دوربین شما دارد.

 همچنین ریل‌های استاندارد آن‌ها ۱۱ و ۲۲ میلیمتر می‌باشد که این مورد نیز بستگی به تفنگ مورد استفاده‌ شما دارد.

برای تنظیم دوربین باید از یک ساچمه‌ی مشخص و با گرین ثابت استفاده کنید، وزن ساچمه نباید تغییر کند چرا که تنظیم دوربین به‌هم میخورد و برای تیراندازی بعدی عملا دوربین شما تنظیم نیست.

تا جایی که ممکن است در فضای سربسته اقدام به تیراندازی و تنظیم دوربین کنید، اگر این امکان فراهم نیست از تنظیم دوربین در روزهای بادی اکیداً خودداری فرمایید.

تفنگ بادی خود را حتما در یک مکان ثابت کنید، برای این منظور از پایه یا رست استفاده بفرمایید.

محل نصب سیبل نیز باید ثابت باشد، از آویزان کردن سیبل خودداری کنید.

هدف یا سیبل را در فاصله ۱۵ الی ۲۰متر قرار دهید؛در دوربین مرکز هدف را نگاه و شلیک کنید. حال مشاهده کنید محل اصابت شلیک شما در کجای سیبل قرار دارد.

برروی هر دوربین ۲طبلک وجود دارد، طبلک بالایی برای بالا پایین کردن محل اصابت ساچمه و طبلک کناری برای چپ و راست کردن آن کاربرد دارد.

برروی طبلک جهت‌های تغییر با کلمات Up-Down و Left-Right مشخص شده است، همچنین عددی کسری برروی آن‌ها نوشته شده است که بیانگر این مطلب است که هر کلیک طبلک چه مقدار محل اصابت را جابه‌جا می‌کند.

به دلیل فاصله‌ی دوربین و لوله‌ی تفنگ بادی، گاهی دوربین‌ها به راحتی تنظیم نمی‌شوند و حتی کلیک دادن به طبلک‌ها نیز توانایی صفر کردن دوربین را ندارد.