تیراندازی بنچ رست و قوانین آن :

سایت شگارگردی با هدف آشنایی بیشتر با رشته تیراندازی بنج رست اطلاعات و قوانین آن را در اختیار شما قرار می دهد .

تیراندازی بنچ رست

تیراندازی بنچ رست رشته ای از ورزش تیراندازی است که در آن از تفنگ های بسیار دقیق برای شلیک به اهداف کاغذی در فواصل تعیین شده استفاده می شود. تفنگ ها بر روی پایه های مخصوصی به نام رست ( رست جلو و عقبی) قرار می گیرند. این رست ها بسته به قوانین مسابقات می توانند جدا از هم یا متصل به یکدیگر باشند. از آنجاییکه رست ها بروی میز مخصوص این رشته قرار گرفته و تیراندازی از روی آن انجام می شود ، این ورزش به نام ” بنچ رست ” شناخته می شود.

 در حال حاضر مسابقات بنچ رست در کلاس های WRABF و نیز مسابقات ۵۰ متر و یا ۷۵ یارد تفنگ بادی توسط چند انجمن فعال مانند IRBR ، IRBRS و IRBFA  برگزار می شوند.

اکنون ، باشگاه و میدان های تیراندازی بنچ رست در استان های گلستان ، فارس ، تهران ، اصفهان ، مازندران ، خراسان رضوی ، سمنان و بوشهر ساخته شده و تیراندازان بنچ رست در این استان ها فعالیت می کنند.

باشگاه بنچ رست Shot in تهران

این باشگاه در مجموعه ورزشی مهام قرار دارد ، دارای ۱۸ میز ۲۵ متر و ۵ میز ۷۵ یارد می باشد. محل میزها و اهداف سرپوشیده می باشد.

تلفن باشگاه : ۰۲۱۲۶۹۱۱۳۶۶

اتوبان شهید بابایی – شرق به غرب – بعد از تقاطع استخر – مجموعه ورزشی مهام

قوانین بنچ رست :

مسابقات تیراندازی بنچ رست WRABF در دو رشته تفنگ ریم فایر ۵۰ متر ( کلاس های اینترنشنال اسپورتر ، لایت ورمینت و هوی ورمینت) و رشته تفنگ بادی ۲۵ متر ( کلاس های لایت ورمینت و هوی ورمینت) برگزار می شود.

در این بخش قوانین تیراندازی بنچ رست در رابطه با کلاس های مسابقات ، اهدف مورد استفاده ، مهمات و تجهیزات (رست ، کیسه شن ، قنداق) مطابق با قوانین WRABF برای آشنایی بیشتر تیراندازان با مسابقات تیراندازی بنچ رست قرار می گیرد.

ویژگیهای سلاح :

– تفنگ ریم فایر (خفیف) کالیبر ۲۲٫ (.۲۲ Long, .22 Short, .22 LR)

– تفنگ های بادی (در کالیبرهای ۱۷۷٫ ، ۲۰ و ۲۲٫ – ۴٫۵ ، ۰٫۵ و ۵٫۵ میلیمتر- که سرعت خروجی آنها در بخش کلاس بندی بیان شده است.

استفاده از تجهیزات الکترونیکی به هر شکلی و در همه کلاس ها (ریم فایر و بادی) مجاز نیست به جز زمان سنج های الکترونیکی ، استفاده از آنها باید در حالت بی صدا باشد ( با توجه به قوانین اخلاق ورزشکاری استفاده از این تجهیزات به صورت بی صدا لازم است)

تفنگ های ریم فایر (خفیف) :

 کلاس اینترنشنال اسپورتر

هر نوع تفنگ اسپورتر ریم فایر با عملکرد دستی یا مکانیکی مجاز است.

حداکثر وزن آن همراه با دوربین نباید بیش از ۸٫۱۲ پوند (۳٫۸۵۵ کیلوگرم) باشد.

وزنه های لوله ، تنش گیرها ، استابلایزرها و هرگونه تجهیزات تنش گیر دیگر بر روی لوله مجاز نیست.

هر نوع دوربینی می تواند با حداکثر بزرگنمایی ۶٫۵X مورد استفاده قرار گیرد. به هر حال اگر از دوربین هایی با بزرگنمایی متغیر استفاده شود این دوربین ها باید توسط داور(داوران) بر روی بزرگنمایی حداکثر ۶٫۵X در طول مسابقه تنظیم شوند.

می توان بخش مسلح سازی  و لوله را به قنداق ثابت کرد و مجموعه ماشه را تغییر (یا تعویض) کرد.

لوله باید یک قطعه ثابت فلزی باشد ، با این حال نباید هیچگونه متعلقات متحرکی به جز ضامن لوله وجود داشته باشد تا لوله به بدنه متصل و محکم شود. ( دستگاه نشانه روی جلویی -بخش انتهای لوله- می تواند در جای خود قرار بگیرد ولی نباید چیزی به آن اضافه یا تغییری در آن داده شود).

می توان از قنداق یا قنداق هایی که مطابق با قوانین و ویژگیهای قنداق باشند، استفاده کرد ، طبق توضیحات ذکر شده :

کلاس اینترنشنال اسپورتر :

ممکن است بخش مسلح سازی تفنگ (اکشن) به قنداق متصل(چسبانده) باشد. اندازه قنداق باید درعریض ترین بخش 57.15 میلیمتر (2.25 اینچ) یا کمتر باشد. استفاده از نوارهای قنداق مجاز نیست. بخش جلویی و انتهایی قنداق که با کیسه شن جلویی و پشتی در تماس هستند می توانند صاف یا نیم گرد باشند.

کلاس وزنی لایت ورمینت و هوی ورمینت (شامل تفنگ بادی نیز می شود) :

بخش جلویی قنداق {بچه قنداق} باید صاف یا نیم گرد باشد و عریض ترین بخش قنداق حداکثر باید 76.2 میلیمتر (۳ اینچ) یا کمتر باشد. این بخش می تواند یک قنداق ویژه {قنداق های بنچ رست} یا قطعه ای صاف که به انتهای قنداق متصل شده است ، جنس آن می تواند از هر نوع ماده ای {چوبی ، فلزی ، پلیمری و … } باشد.  بخش جلویی و انتهایی قنداق که با کیسه شن جلویی و پشتی در تماس هستند می توانند صاف یا نیم گرد باشند. اگر صاف باشد ، عرض بخش انتهایی {بخش زیرین قنداق} باید 25 میلیمتر (0.98 اینچ) یا کمتر باشد.

هیچگونه ابزار الکترونیکی یا مکانیکی کمکی برای ماشه مجاز نیست.

 کلاس لایت ورمینت ریم فایر کالیبر .۲۲ B

هر نوع تفنگ ریم فایر با عملکرد مسلح سازی دستی یا مکانیکی مجاز است. وزن آن همراه با دوربین نباید بیش از ۱۰٫۵ پاوند ( ۴٫۷۶۲ کیلوگرم) باشد.

می توان هر نوع بهینه سازی و اصلاح در تفنگ انجام داد و می توان از دوربین هایی با هر مقدار بزرگنمایی استفاده کرد.

می توان از قنداق یا قنداق هایی که مطابق با قوانین و ویژگیهای قنداق باشند، استفاده کرد. (پیوست F را نگاه کنید).

استفاده از سیستمهای الکترونیکی بازگشت سلاح به موقعیت قبل از شلیک مجاز نیست.

استفاده از وزنه لوله ، تنش گیرها و استبالایزرها مجاز است به شرطی که در وزن کلی مجاز تفنگ باشند.

هیچگونه ابزار الکترونیکی یا مکانیکی کمکی برای ماشه مجاز نیست.

نوار قنداق مجاز است.

کلاس هوی ورمینت ریم فایر کالیبر .۲۲ C

هر نوع تفنگ با عملکرد مسلح سازی دستی یا مکانیکی مجاز است و وزن آن باید محدود به ۱۵ پاوند ( ۶٫۸۰۳ کیلوگرم) باشد. (که شامل متعلقات دوربین ، دستگاه های سر لوله و … می شود)

می توان هر نوع بهینه سازی و اصلاح در تفنگ انجام داد و می توان از دوربین هایی با هر مقدار بزرگنمایی استفاده کرد.

می توان از قنداق یا قنداق هایی که مطابق با قوانین و ویژگیهای قنداق باشند، استفاده کرد. (پیوست F را نگاه کنید)

استفاده از سیستمهای الکترونیکی بازگشت سلاح به موقعیت قبل از شلیک مجاز نیست.

استفاده از وزنه لوله ، تنش گیرها و استبالایزرها مجاز است.

هیچگونه ابزار الکترونیکی یا مکانیکی کمکی برای ماشه مجاز نیست.

نوار قنداق مجاز است.

استفاده از تفنگ ریلی (Rail Gun) مجاز نیست.

تفنگ بادی :

 کلاس لایت ورمینت تفنگ بادی

هر نوع تفنگ بادی با عملکرد مسلح سازی دستی یا مکانیکی مجاز است. وزن آن نباید بیش از ۴٫۷۶۲ کیلوگرم همراه با دوربین باشد.

می توان از قنداق یا قنداق هایی که مطابق با قوانین و ویژگیهای قنداق باشند، استفاده کرد. (پیوست F را نگاه کنید)

عملکرد مسلح سازی تفنگ می تواند به صورت فنرپیستون یا PCP باشد.

استفاده از رگولاتورهای هوا ، وزنه های لوله ، تنش گیر لوله یا استابلایزرهای لوله مجاز است به شرطی که در مجموع کلی وزن مجاز تفنگ باشند.

از رگولاتورهای هوا چنانکه که به عنوان قطعه جدا ناپذیر و داخلی باشد ، می توان استفاده کرد.

تعویض مخزن هوا مجاز است به شرطی که به عنوان قطعه یدکی یا اختیاری توسط تولید کننده تفنگ ساخته شده باشد.

می توان از دوربین هایی با هر مقدار بزرگنمایی استفاده کرد.

ثابت کردن بخش مسلح سازی و بدنه و لوله به قنداق و اصلاح مجموعه ماشه (یا تعویض آن) مجاز است.

استفاده از سیستمهای الکترونیکی بازگشت سلاح به موقعیت قبل از شلیک مجاز نیست.

قدرت تفنگ حداکثر ۱۶٫۲۷ ژول ( ۱۲ فوت بر پاوند) مجاز است.

فاصله تیراندازی ۲۵ متر است.

کالیبرهای ۱۷۷٫ ، ۲۰٫ و ۲۲٫ اینچ با استفاده از گیج کالیبر ۲۲٫ اینچ امتیازدهی می شوند.

 کلاس هوی ورمینت تفنگ بادی B

هر نوع تفنگ بادی با عملکرد شلیک دستی یا مکانیکی مجاز است و محدودیت وزنی {تفنگ} همراه با متعلقات (متعلقات شامل دوربین ، قطعات نصب شونده سر لوله و غیره ) ، ۶٫۸۰۳ کیلوگرم است.

می توان از قنداق کارخانه یا قنداق هایی که مطابق با قوانین و ویژگیهای قنداق باشند، استفاده کرد. (پیوست F را نگاه کنید) .

می توان هر نوع بهینه سازی و اصلاح در تفنگ انجام داد و می توان از دوربین با هر مقدار بزرگنمایی استفاده کرد.

استفاده از رگولاتورهای هوا در صورتی که بخشی از تفنگ محسوب شوند ، مجاز است. استفاده از سیستمهای الکترونیکی بازگشت سلاح به موقعیت قبل از شلیک مجاز نیست. استفاده از مازل بریک ، وزنه لوله یا تنش گیر لوله مجاز است.

محدودیتی برای اندازه یا حجم مخزن هوا وجود ندارد تا زمانی که قدرت خروجی حداکثر ۲۷٫۱۲ ژول باشد و مخزن جزیی از بدنه سلاح محسوب شود. ( مخزن هوای جدا از بدنه تفنگ مجاز نیست و مخزن حتما باید بخشی از سلاح و در وزن کلی آن محسوب شود) .

فاصله تیراندازی ۲۵ متر است.

کالیبرهای ۱۷۷٫ ، ۲۰٫ و ۲۲٫ اینچ با استفاده از گیج کالیبر ۲۲٫ اینچ امتیازدهی می شوند.

مهمات :

مهمات تفنگ ریم فایر (خفیف) باید گلوله سربی در کالیبرهای 22. Long, Short و یا 22. LR باشد. مهمات تفنگ بادی باید ساچمه سربی در کالیبر های 177.  20. و 22. باشد.

شرکت کنندگانی که از مهمات دست پر یا مهمات با گلوله روکش دار یا مهماتی که در بازار  وجود ندارند ، استفاده کنند فاقد صلاحیت شناخته خواهند شد.

قوانین بنچ رست :

اهداف ( کارت های هدف) مورد استفاده در همه رقابت ها ، اهداف رسمی تفنگ ریم فایر و بادی هستند. این اهداف شامل ۲۵ هدف امتیازی به همراه اهداف قلق هستند که امتیازدهی آنها به صورت  Best Edge انجام می شود. همه اهداف بوسیله گیج مخصوصی امتیازدهی می شوند که با کالیبر مورد استفاده ( کالیبر ۲۲٫ ) مطابقت دارد. می توان هر تعداد شلیک به اهداف قلق در سمت راست و چپ اهداف امتیازی داشت.

همه شلیک هایی که با جعبه هدف های امتیازی ( در شکل با خط فرضی قرمز رنگی مشخص شده اند) مماس یا وارد آن می شوند ، شمارش خواهند شد.  اگر شلیک اول به محدوده جعبه هدف های امتیازی برخورد کند ، شرکت کننده باید بلافاصله (قبل از شلیک دیگر) ، مسئول میدان را آگاه کند و وی پس از بررسی هدف ، یادداشتی مبنی بر عدم محاسبه این شلیک بر روی هدف مشخص می کند. این موضوع تنها برای یک بار در هر مسابقه مجاز است-خطای شلیک اول. اگر بیش از یک شلیک بر روی هدف امتیازی دیده شود ، تنها پایین ترین امتیاز محاسبه خواهد شد. پس از پایان رقابت ، جایی که شلیک های موثر بر روی هدف های امتیازی بیش از ۲۵ شلیک باشد ، یک امتیاز جریمه به ازای هر شلیک اضافه بر شلیک های مجاز در نظر گرفته می شود.