راهنما خرید لوازم جانبی تفنگ


بعد از خرید یک تفنگ بادی یا پی سی پی متناسب با شرایط شما اغلب این سوال مطرح است که برای شکار یا هدف زنی موفق احتیاج به چه لوازم جانبی دارید .
در متن زیر به صورت مختصر در مورد لوازم جانبی توضیحاتی جهت خرید آسان برای شما ارائه شده است .
کیف یا کاور تفنگ :
برای حمل و نقل تفنگ و لوازم جانبی آن معمولا احتیاج به کیس یا کاوری دارید که بتوانید تا رسیدن به مقصد وسایل را از ضربه و شکستگی در امان نگه دارید .
از همین جهت داشتن کیس یا کاور که دارای لایه های ضد ضربه و ضد آب است ، می تواند به طول عمر بیشتر وسایل شما کمک کند .
البته پیشنهاد ما برای جابه جایی وسایل بیشتر کاور تفنگ است که با توجه به داشتن بند خیلی آسان تر از کیس قابل حمل و نقل است .
دوربین تفنگ :
دوربین وقتی در میدان دید چشم ( قرارگیری پد گونه‌ی قنداق سلاح ) به صورت نقطه ثابت همیشگی قرار می گیرد تا بهترین تصویر در عدسی دوربین ظاهر شود.
برای فوکوس کردن در دوربین عدسی‌ها در ۲جهت قابلیت چرخش دارند رینگ عدسی را بچرخانید تا جایی که توانایی دیدن کاملا شفاف و واضح رتیکل را داشته باشید .
در اکثر دوربین‌ها، برروی حلقه‌ی عدسی جلویی، تنظیم پارالکس قرار گرفته است که با چرخاندن رینگ آن می‌توانید در فواصل مختلف بهترین شفافیت تصویر را به دست آورید.
یکی از مهم‌ترین ابزار برای تنظیم دوربین استفاده از پایه دوربین مناسب است.
پایه دوربین‌ها در انواع مختلف طراحی و تولید می‌شوند.
رینگ پایه دوربین به طور معمول در بازار ایران دارای اعداد ۲۵ و ۳۰ می‌باشد که این اعداد بستگی به تیوب دوربین شما دارد.
همچنین ریل‌های استاندارد آن‌ها ۱۱ و ۲۲ میلیمتر می‌باشد که این مورد نیز بستگی به تفنگ مورد استفاده‌ی شما دارد.
برای تنظیم دوربین باید از یک ساچمه‌ی مشخص و با گرین ثابت استفاده کنید، وزن ساچمه نباید تغییر کند چرا که تنظیم دوربین به‌هم میخورد و برای تیراندازی بعدی عملا دوربین شما تنظیم نیست.
تا جایی که ممکن است در فضای سربسته اقدام به تیراندازی و تنظیم دوربین کنید، اگر این امکان فراهم نیست از تنظیم دوربین در روزهای بادی اکیدا خودداری فرمایید.
تفنگ بادی خود را حتما در یک مکان ثابت کنید، برای این منظور از پایه یا رست استفاده بفرمایید.
محل نصب سیبل نیز باید ثابت باشد، از آویزان کردن سیبل خودداری کنید.
هدف یا سیبل را در فاصله ۱۵ الی ۲۰متر قرار دهید؛ در دوربین مرکز هدف را نگاه و شلیک کنید. حال مشاهده کنید محل اصابت شلیک شما در کجای سیبل قرار دارد.
برروی هر دوربین ۲طبلک وجود دارد، طبلک بالایی برای بالا پایین کردن محل اصابت ساچمه و طبلک کناری برای چپ و راست کردن آن کاربرد دارد.
برروی طبلک جهت‌های تغییر با کلمات Up-Down و Left-Right مشخص شده است، همچنین عددی کسری برروی آن‌ها نوشته شده است که بیانگر این مطلب است که هر کلیک طبلک چه مقدار محل اصابت را جابه‌جا می‌کند؛
به دلیل فاصله‌ی دوربین و لوله‌ی تفنگ بادی، گاهی دوربین‌ها به راحتی تنظیم نمی‌شوند و حتی کلیک دادن به طبلک‌ها نیز توانایی صفر کردن دوربین را ندارد.
پایه دوربین تفنگ :
پایه دوربین‌ها در انواع مختلف به بازار عرضه می شود و توجه به کاربرد آن هر چه ارتفاع پایه دوربین ( فاصله دوربین تا لوله تفنگ ) کمتر باشد در نتیجه تیراندازی دقیق تری خواهیم داشت .
رینگ پایه دوربین عدد ۲۵ و ۳۰ می‌باشد که این اعداد بستگی به تیوب دوربین شما دارد. همچنین ریل‌های استاندارد آن‌ها ۱۱ و ۲۲ میلیمتر می‌باشد که این مورد نیز بستگی به نوع تفنگ بادی فنری یا PCP دارد .
عموما برای تفنگ های PCP از پایه‌های دوتکه استفاده شود چرا که محل قرار گرفتن خشاب در بیشتر مدل های تفنگPCP در نزدیک دوربین است و نمی‌توان از پایه‌های یک‌تکه استفاده کرد.
برای تفنگ های بادی فنری از پایه‌های یک‌تکه و آنتی‌شوک استفاده شود تا لگد سلاح تا حد زیادی خنثی کند تا هدف گیری با دقت بیشتری انجام شود.
لازم به ذکر است که اگر ارتفاع پایه دوربین زیاد باشد برای تنظیم آن باید شیم گذاری انجام شود در این روشیک یا چند تکه مقوایی زیر پایه عقب دوربین گذاشته می شود تا دوربین شیب ملایمی به سمت لوله بگیرد و بتوان با کلیک دادن به طبلک بالایی دوربین را تنظیم کرد.
پایه تفنگ :
یکی از لوازم جانبی پایه تفنگ است با استفاده از این ابزار می توان مشکل کمین نشستن های طولانی و ثابت نگه داشتن تفنگ و همچنین با توجه به کم و زیاد کردن ارتفاع پایه تفنگ مشکل هدف گیری رو حل کرد .
شما با استفاده از پایه تفنگ متناسب با وزن و شرایط تفنگ بادی و تفنگ PCP خود می توانید با استفاده از قفل پایه از لغزش تفنگ جلوگیری کنید .
کرنوگراف :
کرنوگراف وسیله ای است که برای سنجش سرعت ساچمه و بدست آوردن ژول و قدرت پرتابه به کار می رود. این سنجش برای تیراندازان حرفه ای در تفنگ بادی بسیار ضروریست زیرا تغییرات سرعت بر نقطه برخورد موثر است .
از قابلیت های آن می توان اتصال کرنوگراف به انواع گوشی های هوشمند اشاره کرد .
از جمله کاربردهای کرونوگراف تحلیل رفتار رگولاتور تفنگ است که وظیفه یکسان سازی باد خروجی و پیرو آن سرعت پرتاب ساچمه را به عهده دارد تا شات های یکنواختی را شاهد باشیم .
برای چنین تست هایی معمولا تیراندازان کرونوکارت انجام می دهند ، به تیراندازی روی سیبل در حین کرونو کردن کرونوکارت گفته می شود تا با استفاده از سرعت های ثبت شده هر شات و سنجش آن با نقاط برخورد بتوان رفتار رگولاتور را سنجید .
برسایتر :
برسایتر دو نوع است :
برسایتر فلزی و برسایتر لیزی
البته برسایتر لیزی هم به دو صورت است :
مدل اول به صورت فشنگی داخل لوله تفنگ شکاری قرار می گیرد که با روشن کردن لیزر برسایتر تنظیم رتیکل دوربین انجام می شود .
مدل دوم سر لوله قرار می گیرد و روی تفنگ هایی بادی و شکاری با کالیبر های مختلف نصب می شود با روشن کردن لیزر برسایتر تنظیم رتیکل دوربین انجام می شود تا تیراندازی دقیق تر داشته باشید .
رد دات با قابلیت روشنایی رتایکل بدون بزرگنمایی امکان تیر اندازی بهتری را در فواصل نزدیک فراهم می کند .
یکی از قابلیت های رد دات امکان تیراندازی دقیق در فاصله کمتر از 50 متر و دید عالی در روز و شب با سرعت بالا را می توان نام برد .
نقطه رنگی داخل لنز دقیقا محل برخورد گلوله خارج شده از تفنگ است که با استفاده از رد دات سرعت تیراندازی بالا می رود .
ساچمه :
ساچمه به گلوله‌های کوچک سربی گفته می‌شود که کاربرد اصلی ساچمه‌ها به عنوان پرتابه در انواع تفنگ‌ها است .
ساچمه‌های غیر سربی بیشتر ساخته شده از آلیاژ های مانند فولاد ، ترکیب تنگستن و نیکل و آهن ، ترکیب تنگستن و پلیمر ، برنج و… هستند.
همچنین شما با استفاده از کرونوگراف بسیاری از برآوردها برای انتخاب ساچمه را می توانید انجام دهید .
انواع ساچمه‌های تفنگ بادی
ساچمه سرتخت : برای تمرین نشانه روی و همچنین در میادین و مسابقات ورزشی از این نوع ساچمه استفاده می‌شود.ساچمه‌های سرتخت دقت بالاتری در تیر اندازی به وجود می‌آورند اما معمولاً برای تیراندازی در فاصله‌های نزدیک با دقت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند.
ساچمه نوک تیز : دارای نوکی تیز شکل بوده و معمولاً برای نفوذ بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
ساچمه‌های نوک تیز نفوذ و صدمه عمیقتری ایجاد می‌کنند و این نوع ساچمه هم برای تیراندازی در فاصله‌های نزدیک مورد استفاده قرار میگیرد.
ساچمه نوک فرورفته : انواع جدیدی از ساچمه‌ها با نوک فرورفته هستند .این نوع ساچمه‌ها برای برد طولانی با تخریب بالا مورد استفاده گردیده و سر این ساچمه پس از برخورد با هدف صاف می‌شود و تخریب را به همراه نفوذ در پی دارد برای تیر اندازی به اهداف دوردست و شکار بکار می‌روند.همچنین قابلیت نفوذ بالایی در اجسام سخت مانند چوب، شیشه و پلاستیک دارند .
ساچمه گرد – گنبدی : این ساچمه‌ها ساچمه‌های گرد گنبدی محسوب می‌گردند. دارای بدنه‌ای محکم برای برد طولانی با دقت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای هر شکل تیر اندازی مناسب می‌باشند .
ساچمه گرد – سوزنی : این نوع ساچمه ترکیبی از ساچمه گرد و سوزنی می‌باشد که تمامی خصوصیات ساچمه گرد را با نفوذ ساچمه سوزنی به همراه دارد.


علاوه برلوازم فوق شما در صورت داشتن تفنگ های پی سی پی احتیاج به کپسول و کیت شارژ جهت شارژ تفنگ دارید که باید متناسب با شرایط تون برای شارژ کپسول از انواع فلزی یا کامپوزیت استفاده بفرمائید .